Eindelijk vertrokken

“Wanneer vertrekken jullie?” is een vraag die we dikwijls krijgen, zo dikwijls dat sommige het niet meer durven vragen, andere denken: “die vertrekken niet meer” omdat we de datum telkens uitstellen.
“Zijn jullie er klaar voor?” is de andere vraag. Maar wanneer ben je er klaar voor of ben je er ooit klaar voor?
De boot ziet er vanbuiten als een vertrekkerboot uit, maar de zonnepanelen, windmolen en AIS moeten nog aangesloten worden, de watermaker en de extra disseltank installeren, heklicht plaatsen, enz.

En wij?

Schijnbaar moest Fons eerst de kaap van 60 overschreden hebben. Half oogst geven de kinderen een fijn verrassing feest en de traditionele kaarsjes met Marc worden het weekend erna uitgeblazen. José geniet duidelijk van het zeilen rond de zandplaat.

Marc en José

Begin september geven ze  weersverbetering. Alle hens aan dek om zoveel mogelijk ladingen naar de boot te brengen en goochelen om dit een plaatsje te geven.
Zaterdag doen we ons rondje afscheid nemen, zelfs de kleinste voelen dat het geen gewoon bezoekje is, we worden overweldig met zoenen en knuffels. Het wordt afgerond met een chic dieetje bij de bende van Schakkebroek.
Loslaten, afscheid nemen van wat je lief is doen zeer. Maar in ons hart nemen we onze vrienden, kinderen en zeker onze kleinkinderen mee op de oceaan van liefde. Jullie zijn altijd welkom om ons te bezoeken. In de lente zijn we weer terug in het land.
Zondag worden de laatste vele loodjes bij elkaar gezocht en met het duikmateriaal zit de auto weer nokvol. Het huis wordt nog even opgefrist. Als we naar Breskens rijden vragen we ons af hoe we het op de boot allemaal gaan kwijt geraken.
Janne  komt maandag om ons vaar wel te zeggen, als jongste doet ze dat aardig. Gelukkig neemt Marijke de auto mee terug. Dan merken we dat we de voorraad drinkwater nog niet hebben aangevuld. Geen erg, we kunnen met de havenfietsjes naar de Plus, maar hier zijn de waterbussen uitgeput.
Jenny en Freddy (Ribi) komen speciaal terug voor de afscheidsrink, samen met onze buur Luc (Cometonz) vloeien de bubbels rijkelijk.

Dinsdag 2 september
Breskens – Nieuwpoort: vertrek 9h – aankomst 15h30: 29 NM

We worden omstreeks 9h door hun ook uitgewuifd. De zeehondjes laten soms hun kopje zien en voor Oostende zien we een bruinvis (dolfijnachtige).
In Nieuwpoort zijn Leo en Liesbeth (She Twins) onze reddende engelen i.v.m. de drinkwater voorziening.

L&L

Zij trakteren ons ook op een overheerlijke tomaat crevettes met krielpatatjes.

R_A

Woensdag 3 september
Nieuwpoort – Boulogne: vertrek 10h – aankomst 20h: 57 NM

Grootste stuk kunnen zeilen, Cap Blanc Nez en Cap Gris blijven in de nevel hangen

Donderdag 4 september:
Boulogne – Dieppe: vertrek 10h15 – aankomst 20h15: 54 NM

Zon en wind geven forfait

Vrijdag 5 september
Dieppe – Fecamps: vertrek 11h – aankomst 16h30: 28 NM

Water en lucht hebben dezelfde grijze kleur, de horizon is moeilijk te onderscheiden. Hier en daar een stip van een vissersbootje.

Zaterdag 6 september
Fecamps – Quistreham: vertrek 11h30 – aankomst 19h: 35 NM

Kleine vissersbootjes varen als eendjes achter elkaar richting zee. Wij gaan eerst tanken.

Het wordt weer meer motor dan zeilen. De haven Quistreham ligt achter de sluis en is omringt door populieren, deze ruizen. De dorre bladeren op de grond kondigen de nakende herfst aan.

Een aap op een stokje….

fons_op_ladder

Een nieuwe yogahouding waarin Fons zich goed voelt. Zo wordt de radar en de antennes voor AIS en satelliet telefoon geïnstalleerd. Met wat hiaten van te lange schroeven worden ook de zonnepanelen bevestigd. Na het aanpassen van de RVS buis kan ook de windmolen geplaatst worden. Het spinnenweb van draden moet nog aangesloten worden.

De verkoeling is soms meer dan welkom

 zwemmen_moeke_yarne  zwemmen

Yoline is de kapster van dienst

 kapster_yoline_2  kapster_yoline

Voor het plaatsen van de windstuurautomaat gaat er een slaaploze nacht vooraf, dan gemeten, gepast, gewikt en gewogen en dan geboord en gelukkig kan het zwemtrapje blijven staan.

Zo ziet een echte vertrekkers boot eruit

vertrekkersboot

Maar de laatste loodjes zijn zwaar.

Geduld!!!

Geduld is een mooie deugd, “Een geduldige zeiler heeft altijd goede wind”. Maar zover zijn we nog niet.
Het past niet in elkaar, zoals we graag willen. Het vraagt tergend veel geduld om het aangekocht Maxsea navigatie programma te doen draaien op je juiste inbouw PC. Bij de inbouw onder de kaartentafel blijken de COM poorten niet naar behoren te functioneren. De achteropbouw voor onze energievoorziening (zonnecellen en windmolen) en de nodige antennes is in een verkeerde hoek afgemeten. Dit moet hermaakt worden en gepast vooraleer het kan worden gelakt. Een oplossing zoek voor het probleem dat de duikfles niet zuiver genoeg is om te keuren. En ware zoektocht  om een slot te vinden voor het nieuw gemaakt luik. Dit is deskundig afgemeten, gezaagd en met verschillende lagen epoxy voorzien en dan wordt het slot 1cm te laag geboord. Helemaal opnieuw beginnen maar nu in een andere volgorde . En zo zijn er nog veel akkefietjes om op te noemen. Deze kleine tegenslagen en nog veel om te doen zorgen dat ons vertrek met een maand is uitgesteld.
Het eerst weekend van de vakantie wordt het geduld van de bende van Schakkebroek op de proef gesteld. Na autopanne doen ze meer dan 6 uur om Breskens te bereiken. Zondag is er zon en wind, ideaal om eindelijk eens te gaan zeilen. Het gaat prima. We maken lange rakken van Breskens richting Vlissingen en terug, tot we voorbij het vuurtorentje uitkomen. Met achterlijk wind zijn we even later terug.

gemoedsrust1 gemoedsrust2

Dat brengt bij iedereen gemoedrust.
Maandags doen we het nog eens over en stellen vast dat de kleinkinderen met hun leeftijd ook hun kunde en interesse in het zeilen groeit.

yarne

Op zijn 9 negende verjaardag toont Yorrit dat hij ook de kunst van het vliegeren vlug onder de knie heeft.

vliegeren dansen

verjaren
Met het motortje varen is leuker dan roeien

bootje

Het wordt spannend, hoe zal het monteren van de achteropbouw verlopen? Er is heel wat spierkracht, redeneer, techniek, meet en boorkunde voor nodig en dat op een uitzonderlijke warme dag. Uiteindelijk is er een moe maar tevreden man aan boord, zijn geduld wordt beloond. Nu hopen dat de bekabeling en montage nog vlot verlopen.

Natuurlijk brengt Janne de zon mee voor haar zeil debuut. Het is een rustige zeildag, het opvaren van de Westerschelde met achterlijke wind en voor het terugkeren meerdere keren overstag gaan met Wim aan het stuur.
div>

 wim stuur Janne&Wim

Dit genieten geeft ons nieuwe moed om verder te gaan met het monteren, opruimen, poetsen en oplossingen zoeken voor de nodige problemen.

De koerier diensten weten tegenwoordig ons adres, de windmolen is ook al geleverd.