Europees Continent – Madeira archipel

De wachttijd wordt nuttig gebruik om nog verder te klussen zoals het plaatsen van een extra schakelpaneel. Elke dag fietsen we naar een supermarkt om onze voorraad aan te vullen. Voor het instaleren van de nieuwe accu’s wordt de stuurboordbak helemaal leeg gehaald. António houdt zich aan zijn woord en brengt op afgesproken tijd de bimini. Het voorste stuk, dat ook de buiskap beschermd, is te kort en zal tegen maandag hermaakt zijn. Ondertussen genieten wij van de schaduw in de kuip. Met de herfst in aantocht, is er in de haven een invasie van Engelse overwinteraars. Wij maken de Sunshine klaar voor de oversteek naar Porto Santo. Uit voorzorg steken we één reef.

 

Woensdag 23 september 2015: vertrek 14h

Met halve wind rond de 20kts zeilen we een record aantal mijlen op één etmaal. Het spel van golven en deining maken kuip en de voorste kajuit nat. Zeeziekte is ons deel. De bewolking geeft een gitzwarte nacht.

 

Donderdag 24 september 2015: afstand 163NM

Ik blijf letterlijk en figuurlijk overgeven in de donkere nacht.

 

Vrijdag 25 september 2015: afstand 141NM

Het Nederlandse Tallship “Europa” vergezelt ons voor lange tijd. Af en toe krijgen we de zon te zien. De wind en de oceaan zijn milder. Een luisterboek kan me opbeuren.

 

Zaterdag 26 september 2015 : afstand 128NM

De bijna volle maan komt regelmatig achter de wolken piepen en geeft zijn weerkaatsing op de oceaan. De Sunshine glijdt door het water. Langzaam naderen de contouren van bergen en de lichten op het eiland. Het is verwarrend om alles te onderscheiden.

 

Zondag 27 september 2015 : afstand 75NM; aankomst 7h (plaatselijke tijd 6h)

We hebben niet kunnen vermijden om de haven in het donker binnen te varen. In de havenkom liggen verschillende boten op anker (volgens de pilot is dit niet toegestaan). We krijgen geen antwoord via de marifoon. Na een paar toertjes vinden we een geschikte ankerplaats. Als het licht wordt, vaart een Spaanse boot naar de steigers om aan te leggen, we wagen ook onze kans. We moeten ons melden bij de autoriteiten en het havenkantoor. Ze hebben Pc’s maar ze gebruiken ook potlood en gom. Alles gebeurt in een rustig tempo en dat voelt goed.
Het is hier heerlijk, het afzien waard.

 

Voor de statistieken: oversteek Lagos – Porto Santo
– In totaal hebben we 507 NM gevaren (= 925 km)
– In 3 dagen en 19 uur
– De gemiddelde snelheid was 5,6 kts.

Een bericht vanop zee

Op woensdag 23/09/2015 om 14h00 zijn we vertrokken naar Porto Santo (Madeira). 470 NM te gaan. We zullen hier 5 dagen over varen.

Positie na 24uur varen: N35° 28,100 W10° 55,988
Afgelegde afstand 163 NM
ETA zaterdag 26/09/2015

Alles goed aan boord.

Andalusië

Topprestatie: Fons klimt op eigen kracht in de mast (16m hoog) om de voorstag te poetsen. Daarna wordt de genua erin getrokken.

 

Woensdag 26 augustus 2015
Lagos – Armaçâo de Pera: 14NM; vertrek 11h45 – aankomst 15h30

Met een heerlijk zonnetje en een briesje schuiven we langs de lagune van Alvor, Portimão en okerkleurige kliffen met grotten en rotsformaties. Het strand is goed bevolkt. Bij idyllische strandjes alleen bereikbaar langs het water, liggen verschillende jachten geankerd.
vuurtoren met bootstrandje Wij ankeren voor Armação de Pera. Niet alleen toeristen- of vissersboten varen voorbij maar ook een discoboot die zijn bassen over de oceaan laat galmen. De oceaan wiegt ons de hele nacht.

 

Donderdag 27 augustus 2015
Armaçâo de Pera – Ria Formosa Ponte Cais: 30NM; vertrek 9h45 – aankomst 16h15

We hijsen het grootzeil terwijl we op anker liggen. Er is weinig wind en het stalenzeil sleurt ons huisje verder. De eilandjes voor Faro worden bij laag water veel groter. Het is een geliefd oord voor zonnekloppers, deze worden met massa via de ferry aangevoerd. Voor het eiland Ilha da Gulatra is een populair ankerdorp. We ankeren niet zo ver van een grote steiger. Met moeite wordt het bijbootje opgepompt, het motortje erop gehesen en we varen naar de kant. De kleinen huisjes hebben een overdekt terras, zijn versierd met bloemen, azuelos of schelpen. De straten zijn van zand of betonplaten, in de hoofdstraat kan een tractor langs een zandspoor, geen auto’s! Er hangt een rustige sfeer, regelmatig verstoord door laag overkomende vliegtuigen voor Faro. Nog juist bemachtigen we de laatste broodjes bij supermercado Rita. De gebakken zeebaars smaakt ons waarna we terug tuffen naar de Sunshine. We liggen kort bij de aanvaarroute naar het haventje met veel schommelingen en overwegen om wat ver te ankeren. Hier zou het te ondiep kunnen zijn bij laagwater. Bij 3de ankerpoging is de zon al onder de horizon en staat de bijna volle maan in het oosten. Om 7h ‘s morgens komt daar de zon terug op.
zonsopgang De catamaran Attitude herinnert mij eraan om meer bootyoga te doen.
attitude We tuffen met het bijbootje een heel eind om Olhão te bezoeken. Tijdens de lunch in een gezellig restaurantje kunnen we even met Liesbeth en Leo skypen. Ze zijn in de Spaanse Ria’s en hebben nog niet veel van de Spaanse zon gezien.
terras Op de grote overdekte markt bevoorraden we ons met vers fruit.
Om meer sfeer van het eiland Gulatra op te snuiven, wandelen we het dorp uit. We volgen het lange houten pad dat over de stugge begroeiing loopt naar het strand bij de oceaan. Op blote voeten stappen we langs de vloedlijn naar de vuurtoren.
huisjes met vuurtorenLangs de andere kant keren we terug, zonder rekening te houden met het ven. Via een tractorspoor door het ven komen we met zonsondergang terug bij de boot.

 

Zondag 30 augustus 2015
Ria Formosa – Vila Real de Santo António: 42NM; vertrek 9h45 – aankomst 17h15

De lucht is beladen. Als we naar de monding varen horen we de misthoren en begint het echt te regenen met een paar donderslagen. We besluiten om terug naar het ankerdorp te varen en ankeren naast het mooie Nederlands schip Rita. Als de bui overgewaaid is, beginnen we opnieuw aan onze geplande tocht.
De vaarrichting is zuidoost en de wind komt uit het zuidoosten. De woelige oceaan maakt van de Sunshine een schommelboot, teveel voor Fons.
In de haven Vila Real de Santónio kan er veel stroming zijn. We worden aangenaam onthaald door Geert en Martine van PANTAH. Eén gekende stem op het SSB radionet, nu in levenden lijve.
martine en geertBij opkomend tij krioelt het van vissen langs de steiger.


Rio Guardiana vormt de grens tussen Algarve en Andalusië. Vanuit Vila Real de Santo António is het gemakkelijk met de ferry over te steken naar Ayamonte. Hier is een mooie haven met weinig boten. Volgens de Nederlandse ship Chandler hebben ze de prijzen ineenkeer met 30 % verhoogd. De stad heeft een echte Spaanse sfeer met heerlijke tapas.
doorkijk brugOp 1 september denken we aan onze kleinkinderen die terug starten met school, maar extra aan Fien, Yarne en Seth. Zij gaan naar het eerste leerjaar, een mijlpaal.

 

Donderdag 3 september 2015
Vila Real de Santo António – Ria Formosa: 32 NM; vertrek 8h45 – aankomst 17h

We hebben het vertrek een dagje uitgesteld omdat de weervoorspelling niet denderend zijn. Martine en Geert wuiven ons uit. Met zulk een achterlijk wind zeilen we graag, ideaal zeilweer. Dan wordt het windstil en de oceaan spiegelglad. Als we nog 13 NM moeten afleggen wakkert de wind aan recht op de neus. De oceaan vertoont venijnige Noordzee golven. Het wordt een gevecht tegen wind en golven. De snelheidsmeter varieert tussen de 0,5 en 3knts. Fons neemt het over van de stuurautomaat. Een guts zoutwater komt langs de verluchting van het achterst luik naar binnen. De mijlen en uren kruipen voorbij. Een aanslag op het zenuwstelsel. Bij de vuurtoren telt de windmeter 30knts. Gelukkig houdt het anker bij de eerste poging. We blijven de volgende dag cocoonen op de boot, uit schrik dat de wind terug zou aantrekken en we in het bijbootje kleddernat zouden worden. Pannenkoeken en brood bakken werkt therapeutisch.
pannekoeken

 

Zaterdag 5 september 2015
Ria Formosa – Portimão: 39NM; vertrek 9h – aankomst 18h

Er is weinig wind en geen zon. Ons pad kruist een groep dolfijnen. Wat zijn ze groot! Wij hebben meer interesse in hun dan zij in ons. We volgen ze voor een uurtje en vervolgen verder ons eigen pad.


We dropen ons anker achter de pier van Portimao.
voor anker PortimaoMet het bijbootje doen we een uitstap naar de stad. Hier kunnen we skypen met Janne en krijgen veel handkusjes. De wekelijkse zondagse Skype met Morris en Marleen zal voor een andere keer zijn.

 

Maandag 7 september 2015
Portimao – Lagos: 10NM; vertrek 9h45 – aankomst 13h

We werpen nog een blik op de kliffen die ten westen van Lagos liggen. Om te snorkelen is het te druk met al de toeristenboten.
Om de Sunshine van de vele zoutkristallen te ontdoen spoelen we ze grondig met zoetwater. We maken duchtig gebruik van de 4 wasmachines.
Op Skype zien we hoe goed Isolde groeit en de guitige lach van Freek als hij zijn opa herkend.
De motor vraagt meer aandacht. Bij het groot onderhoud merkt Fons dat de 1ste injector wat lekt.