Herfst in Uruguay – Lente in België

Dinsdag 4 april 2017: vertrek 15h30 – donderdag 6 april 2017: aankomst 15h
Mar del Plata Argentinië – Piriapolis Uruguay: 259NM
 

Eindelijk, na een maand van wachten op gunstige wind, is er een klein weervenster. Na het bezoeken van alle instanties wuiven Joanna, Marcel en Nico ons uit. We zullen de gezellige uren met hun missen.
Het sportief vertrek duurt niet zolang. Met halve wind varen we meer 7kts. Met een windstilte springt de motor bij en het volgende etmaal kunnen we weer zeilen. Heel bizar, we krijgen op de navigatie PC geen GPS informative meer door, murphy?. Het laatste stuk zet de stroming ons een stukje van Piriapolis weg.
Op het secretariat van “DIRECION NACIONAL DE HIDROGRAFIA” proberen we met Walter te bespreken om de boot uit het water te halen. Vrijdag doen we de nodige paparassen bij de Migratie en de Prefectura.In de Paasweek neemt de toeristische drukte toe. Op de kade moeten we ons een weg banen tussen de vislijnen.Tijdens het winkelen in een moderne supermarkt Devoto, hoort Fons Vlaams spreken zo maken we kennis met Anemie en Hendrik met hun lieve dochtertjes Mira(7j.) en Karo(5j.). Ze hebben verschillende jaren Zuid Amerika met hun vrachtwagen doorkruist en willen zich hier nu vestigen om een firma in zonnepanelen op te richten. Bij de zeilers vind je allerlei pluimage. Christian noemt Australië zijn thuis, is van Russische afkomst, zijn tweede vrouw was een Duitse en is nu getrouwd met een Filippijnse. Hij is, in 4 maanden, van Guatemala via  Kaapverdië naar  Uruguay gezeild in een zelf gebouwde boot zonder motor, zonder navigatie middelen, zonder kompas. Begrijpen wie kan. Paaszaterdag zien we een zelfde type boot als de Sunshine de haven binnenvaren, met een Franse vlag. Het is SY Merlin, die we ontmoet hebben in Montevideo. Isabelle en Christophe zijn uitzonderlijke gastvrije mensen. Wij worden diezelfde avond al uitgenodigd, ook al hebben ze hun Argentijnse neef Miguel en zijn zoon aan boord. SY Merlin is een zoete inval want er komen nog vrienden op bezoek. Het klassieke paaseitjes ontbijt is op de Sunshine.
Donderdag is een regendag. Gewoonlijk is het op mijn verjaardag zonnig. Zal dit in het zuidelijk halfrond anders zijn? Maar nee, vrijdag is er zon en er kan een fietstochtje vanaf. Ook mag ik kaarsjes uitblazen voor mijn verjaardag. De vervelende job om de boot te ontmantelen en zo veilig mogelijk, voor enkele maanden achter te laten, is lichter wanneer er andere in het zelfde schuitje zitten en elkaar kunnen helpen. Bij Merlin zit het voorste zeil vast. Aan de handigheid waarmee Christophe in de mast klimt merken we dat dit voor hem niet de eerste keer is. Isabelle spreekt Spaans en opent vele deuren.
Maandagochtend wordt de Sunshine gelift. Maar eerst moeten er nog getekend worden. Fons gaat naar het secretariaat moreel bijgestaan door Isabelle en ik blijf alleen met de Sunshine bengelen in de lift aangemoedigd door Christophe.In het midden van de werf krijgt de Sunshine een plaats, het lijkt erop dat ze fungeert als een rondpunt. Terwijl dat Fons zich over de Sunshine ontfermt, gaan Christophe, Isabelle en ik op zoek naar planken, die zijn nodig voor een stabielere constructie. Met verenigden krachten is de kruisverbinding in minimum van tijd gemaakt.’s Avonds krijgen we weer een eetfestijn op de Merlin.
Dinsdag wordt zoveel mogelijk gedaan om alles veilig op te bergen en de pokkenschroef in azijn te weken.  
Ze hebben veel wind voorspeld en we krijgen 47 kts wind met veel regen. Een serieuze test of de constructie stabiel genoeg is, maar absoluut niet bevorderlijk voor de nachtrust.
We kunnen niet bij de Merlin geraken om deftig afscheid te nemen omdat de steigers onderwater staan.
We bakken pannenkoeken met havermout en nemen deze mee als ontbijt op de bus die ons naar Montevideo brengt. Op de luchthaven schuiven we eerst aan om de in te checken, dan controle, daarna immigratie. Tijdens de bijna 11 uur durende vlucht proberen we zoveel mogelijk uiltjes te vangen. De espresso in de luchthaven van Madrid smaakt. Een kleiner vliegtuig van Air Europe brengt ons naar Zaventem. Hier kunnen we Liesbeth en Leo in ons armen sluiten. Zij zijn zo bereidwillig om ons naar Schulen te brengen.
Zo hartverwarmend om onze kinderen en kleinkinderen te kunnen knuffelen.

Santa Clara del Mar

Na carnaval eindigt de zomervakantie en hiermee ook de zwoele dagen. Clara en Rodolfo nemen ons mee op uitstap. Zuidwaarts passeren we bekende drukke stranden, dan komen de natuurlijke stranden en openvelden. Het regenachtig weer geeft mooie wolkenformaties. In Miramar staat pizza op het menu.
Noordwaarts, voorbij de hoge buildingen van het centrum, zijn er enorme grasvelden (pampas) met koeien. Santa Clara is een authentiek plaatsje met vele kleurrijke huizen in het groen. playa-sata-claraIn Mar Chiquita is een grote lagune die uitmondt in de Atlantische oceaan. Kitesurfers halen hun hart op. Veel vogels voelen zich er thuis. Voor flamingo’s is het niet de juiste tijd van het jaar. kievit sperwer 2-uilenmet-flamengos-foto Op een windstille dag meet Oscar Salas, bijnaam Pato (=eend) van North Sails de zeilen op.

De Duitse zeilboot CHULUGI van Joanna en Marcel is toegekomen, we hebben hun vorig jaar ontmoet in Lamin Lodge Gambia. Nico, hun naakte hond, maakt vrolijk deel uit van de zeilerfamilie. aan-boord-van-chulungiClara en Rodolfo stoken het vuur voor typische Argentijnse PARRILLA en we gebruiken het ook voor een vis papiot. In de tuin staat een mega citroenverbena struik, hiervan kan ik lekkere thee maken. citroen-verbeneAls we op 29 maart, voorlopig de laatste keer dat we met Clara en Rodolfo lunchen, is de dagschotel GNOCHHI. Het is een vorm van pasta die verwijst naar de ambtenaren die op de 29ste hun loon krijgen chinnogi-etenDe wind zou een bontgenoot van de zeiler moeten zijn. Toen onze neuzen richting zuid stonden was er storm of wind uit het zuiden. Nu we beslist hebben om terug naar Uruguay te varen, om daar de boot op het droge achter te laten, blijft een stabiel hoge druk gebied constant NO wind geven.
De wachttijd wordt opgevuld met klussen zoals: de waterkeerring op de as van de waterpomp vervangen, nazicht kompas, boren van een vulopening extra dieseltank…….
Onze dagelijkse beweging krijgen we door: wandelingen langs de oceaan, naar de lavadora (wasserij) te gaan, boodschappen te doen, veel wijn te kopen, het afschuimen van de vele ferreteria’s (doe-het-zelvers).
Er komt een klein gunstig weervenster om in 2 dagen Piriapolis te bereiken, we zouden voor vrijdag avond er moeten zijn, want daarna voorspellen ze weer teveel wind.

Zeilmekka

In het centrum van Mar del Plata zijn er veel parken en lanen met hoge platanen, soms ook enorme eucalyptusbomen.dikke-ecaliptusboomRond de haven zijn er jammer genoeg minder bomen. De grote havenkom is omsloten door een noord en een zuid pier.
De pier in het zuiden is wel 2km lang, hier liggen de meeste karakteristieke kleurrijke vissersboten. vissersbotenDe kolonie zeeleeuwen die hier huist wordt beschermd. Grommen dat ze kunnen, het zien er geen lieverdjes uit. zeeleeuwenkolonie zeeleeuwen

clara-rodolfo fons-op-pier

CNMP is een super jachthaven, ik kan zonder hulp van de boot en Fons moet maar 10 stappen doen voor een koel pintje. Het is een club voor vele sporten, ook tennis en zwemmen, en voor alle generaties.
Na de wedstrijd van de kleine zeilboten maken de grote zich klaar. Het blijft druk, telkens laveren we er ons tussendoor. lasersWereldzeilers vinden hier een rustpunt. Hun verhalen fascineren ons. Clara en Rodolfo van Argentinië, hebben met hun boot “Bastardo” samen met een hond en twee katten, in 12 jaar heel de wereld omzeilt. Clara is van Noorse afkomst en spreek voortreffelijk Engels. De reismicrobe zit nog altijd in hun bloed. Ze zijn erg met ons begaan, staan ons bij met goede raad. We gaan samen op uitstap naar de ‘Laguna de los Padros’ met een reconstructie van de eerste Jezuïeten kerk en een standbeeld van een gaucho. sierra-del-piedras gauchoIn ‘Sierra de los Padres’ lunchen we met een prachtig view.
Ze offeren een ganse dag op, om door de drukke stad, voor ons op zoek te gaan naar een dieselpomp en een bus gas.
Krestin en Helmut, van de Duitse boot “Lop To”, zijn al 18 jaar wereldzeilers. Samen nemen we de bus naar een grote Carrefour. Ze wachten ongeduldig op een goed weervenster om naar St. Helena te zeilen en hun lange trip naar huis aan te vangen. Dat het hondenliefhebbers zijn is te merken aan de havenhond die hun komt uitzwaaien. lop-to-met-hondDe Belgische vlag aan een Kets “Le Grand Jack” is van de Brusselaar Dimitri. In 6 maanden heeft hij het gepresteerd om tot hier te geraken. Hij wil naar de Malvina’s varen, maar het is moeilijk om een vergunning te krijgen. le-grand-jack“Libertaire” een grote blauwe Franse zeilboot met een jong gezin is ook in 6 maanden van Bretagne tot hier gezeild.
Het weer in ondoorgrondelijk, hoewel we de tropen verlaten hebben blijft de zon genadeloos en de onweren onverbiddelijk.
“Proto” is verdeler van Volvo Marina. Zij bestellen voor ons een nieuw aanzuigpomp voor diesel. Maar de aansluitingen passen niet en een nieuwe is niet meer verkrijgbaar. Bij “Casa del Flexible” maken ze een nieuw stukje en ineens ook een nieuwe aanzuigleiding.
Om de vuile diesel uit de tank te halen, moeten we eerst de kaartentafel afbreken en een geschikt pompje vinden.
Eindelijk is de moed verzameld om de kaartentafel af te breken om zo de vuile diesel uit de tank te pompen. Om onder in de tank te geraken maken we de opzuigdarm vast aan een balein van een kapotte parasol. Het plastiek handpompje is na 15 liter niet meer te gebruiken. Voor het elektrisch pompje van Rodolfo is de diesel te vuil. Dan pas komt het geniale idee de oliepomp te gebruiken en zo kunnen we zonder veel te morsen de vuile diesel er uit halen. De witte panty’s van Clara zijn na het filteren van de diesel vlug pikzwart.

dieselpompen diesel-filteren

We willen nieuwe panty kopen, maar Rik, panty’s zijn hier geen gemeengoed. Fons is nog nooit zo gelukkig geweest panty’s te vinden en de winkelbediende is verwonderd dat een man er zoveel interesse in heeft. We spoelen de tank zeker zeven keer met zuivere diesel om alle vuil eruit te halen.
Vooral de vuile diesel heeft roet in onze planning gestrooid. Het is nu te laat op het seizoen om nog comfortabel verder zuidwaarts te varen en zo door de Straat van Magelaan Chili te bereiken. Dit heeft het voordeel dat we vlugger terug naar België kunnen komen om onze jongste telg te bewonderen. De optie om de boot op het droge achter te laten in Buenos Aires laten we varen wegen te duur. We overwegen om ze hier in het water te laten of terug te varen naar Uruguay.