Het anker ophalen gaat niet goed. De kapitein leurt en sleurt aan de ankerketting. Niet bemoedigend als er 20 meter ankerketting terug in het water valt. Al goed dat de volgende geplande ankerplaats niet diep is. De koraalhoofden ontwijkend zoeken we een goede ankerplek voor de nacht, korter bij de bootpassage. Die vinden we niet. Terwijl wij nog twijfelen is Jordy al met snorkel in het water om een zandspot te zoeken waar we het anker kunnen droppen. Fons doet een poging om de ankerlier te repareren. De motor van de ankerlier heeft de geest gegeven. De vreugde van een goed werkende ankerlier is van korte duur geweest. Ik hoor de bilge pomp verschillende keren aanslaan. Dat is geen goed teken.
De kapiteins stellen de motorkleppen van Ritme. De dames snorkelen en nemen Daan mee in het bijbootje. Dat vindt hij leuk. Op een koraalhoofd, niet ver van de Sunshine, schuilen clown visjes in de anemonen.
We hebben de zon niet zien zakken in de zee. De oorzaak dat de bilgepomp dikwijls aanslaat is omdat de waterkeerring van de schroefas gebroken is. “Ik durf de motor niet meer gebruiken” zegt de kapitein, “als deze verder doorbreekt, komt er veel water binnen”. Met lichtseinen verwittigen we Ritme dat de Sunshine noodgedwongen uit water moet. De enige plaats dat we zeker weten dat het kan is in Vuda marine. Dat is zou 2 etmalen zeilen zijn. Kortbij de rotsen, een ankerlier die niet werkt, een motor die niet mag draaien, ankerketting die een schurend geluid maakt, niet geruststellen om op 2 oren te slapen. Te veel scenario’s waar het fout kan gaan. Stap voor stap aanpakken is de beste optie.
Woensdag 14 augustus 2024; vertrek 7h – donderdag 15 augustus 2024; aankomst 10h
Vanua Balavu Island noord – Vanua Levu Island, Valaga boatyard: 120 NM
Stap 1: Gelukkig heeft het anker goed gehouden.
Stap 2: Ritme sleept Sunshine door de bootpassage. Een geluk dat zeilers elkaar helpen.
Stap 3: Om 8h hebben we even een telefoonverbinding met Nawi marine en vernemen dat de nieuwe bootyard open is. Dit is maar 1 etmaal zeilen. Dat is geluk hebben.
Stap 4: De wind trek aan en de Sunshine gaat er als een speer vandoor. De kapitein kampt met zeeziekte en kan de noedelsoep niet waarderen. Het wordt donker. Nu wordt het gevoel alsof je in een wasmachine zit, te veel voor mij. Tevergeefs probeert de kapitein de snelheid te minderen. We gaan enkele uren bijliggen. Rustig wordt het niet.
Stap 5: Met het krieken van de dag zeilen we door de bootpassage van het rif richting Savusavu. Een boot van Nawi marine sleept ons dieper de baai in tot aan Valaga bootwerf. Aan een boei moeten we wachten tot het hoog water is.
Stap 6: Langzaam getrokken, trek de kiel van de Sunshine een spoor door de modder tot aan de bootlift. Er zijn vele handen om de touwen aan te nemen.
Sunshine wordt uit het water gelift en op stellingen geplaatst. De jarige kapitein is opgelucht.
Stap 7: Bongi komt kijken en zegt: “Na de lunch kom ik helpen, deze avond is dat gemaakt”.
Stap 8: “Waar zou de nieuwe waterkeerring liggen?”. Na veel zoeken vinden we hem in de voorste bak.
Stap 9: Na de lunch verwittigt Bongi dat hij om 15h komt. Om 17h is hij er. De techneuten werken de hele avond door tot de nieuwe waterkeerring erop staat.
Stap 10: Met de toiletbezoeken komen we aan de 10000 stappen per dag.
Stap 11: Zaterdag met hoog water wordt de Sunshine terug in het water gelaten. Grote test of er geen lekken zijn bij de nieuw geplaatste waterkeerring.
We varen naar de gloednieuwe Nawi marine. We worden met bloemen onthaald.
Stap 12: Internet zoektocht naar een nieuwe motor voor de ankerlier.
Stap 13: De oude motor wordt weeral gedemonteerd en uit elkaar gehaald. De koolborstel nagekeken en contacten gekuist. Hij doet het weer!!!