Oost Guna Yala

Dinsdag 7 januari 2020; vertrek 8h45 – aankomst 11h30
Isla Pinos – Ustupu: 14NM
 

Door een rommelig golfpatroon varen we met de motor geholpen door een klein stukje genua. Hier is de ankerfee 15$. Op verschillende plaatsen wappert een protestvlag: rood, geel, rood met een swastika (anders draaiend hakenkruis).
Regelmatig komt een ulu langs gevaren om bananen, yuca en kokosnoten te verkopen. Tjaart van SY Zouterik, voelde zich al enkele dagen niet zo goed. In het‘Centro de Salud’ (gezondheidscentrum) wordt hij goed geholpen. Hierdoor integreren we snel in het dorp. Andres is onze gids.
De bakker heeft lekkere kaneelbroodjes. Opvallend veel albino’s worden bij de Kuna bevolking goed in de gemeenschap opgenomen. Maankinderen genoemd, hun tere huid is te gevoelig voor het felle zonlicht en met het licht van volle maan kunnen ze buiten spelen.
Neusa danst en speelt spelletjes met de kinderen. De volwassen zeilers verliezen een volleybalmatch tegen de Kuna kinderen.
Een beetje verder als het dorp is een klein vliegveld, gemiddeld 1keer per dag vliegt een “Cessna 208 Caravan” over. De boten mogen niet uitvaren door de felle wind en hoge golven.
Bij het vrouwenkransje op SY Nepenthe worden heel wat weetjes en recepten uitgewisseld.
In een grote ulu gaan we de rivier opvaren. Met 12 zeilers en 3 Kuna’s ligt de ulu diep in het water. Het evenwicht is labiel, de hele tijd wordt er gehoosd. Boomstammen versperren de rivieringang. We passeren het dodendorp, in de Kuna overtuiging gebruiken de doden de rivier om hun weg naar het hiernamaals te vinden. Op de weelderig groenen oevers staan mango, kokosnoten en bananenbomen. Na wat aarzelen baden we in de heilige rivier.
Met zijn allen mogen we bij de plaatselijke kunstenaar naar een 45 jarige oude film over de Kuna rituelen kijken. Er zou een remake komen met de titel “Dieu est une femme?”

 

Donderdag 16 januari 2020; vertrek 8h30 – aankomst 11h30
Ustupu – San Ignacio de Tupile: 19NM

De ankerplaats is ver van het dorpje maar ze komen vlug hun ankerfee innen. De verse groenten en fruit oost is duur en pover, hetzelfde voor de WiFi. Rollen achter het anker is niet leuk.
 

Vrijdag 17 januari 2020; vertrek 11h30– aankomst 13h30
San Ignacio de Tupile – Snug Harbor: 11,5NM

Na overleg varen we naar Snug Harbor, genoemd naar een Engelse schooner die hier kokosnoten kwam halen. Met ons 5 zeilboten zijn we geankerd tussen 5 onbewoonde eilanden; zo rustig. Arkin, gekend bij veel zeilers, vraagt telkens om zijn beatbox op te laden, we kopen voor 20$ een mola van hem. Bij alle boten verzamelt hij verschillende zaken. Wagner maakt voor zijn ulu een zeil.
We zijn welkom op zijn eiland. Met vuur stoken halen de mannen hun hart op. Voor zoveel mooie schelpen is er geen plaats op onze zeilboten.
Kleine langoesten kopen we niet. De grootste gaan in onze kookpot en deze puzzelen we samen met de Zouterikjes op.
Terwijl wij met het bijbootje naar het dorp varen, knapt Wagner onze bimini op.
Vliegjes, kleiner dan een speldenknop, overdonderen ons. Het is wind stil en dan kunnen ze van de mangroven tot de boot vliegen. Jeukend herankerend we verder van het eiland.

PANAMA: Guna Yala

Foto genomen door Mariska toen de Sunshine (het kleine witte stipje) de baai van Sapzurro binnenvaarde.
De traditie van Nieuwjaarsbrieven is in Nederland verloren gegaan. Deze traditie wil ik overbrengen aan Linde(13j) en Berber(4j). We schrijven, knippen, plakken, tekenen en herhalen steeds weer de teksten.
 

Zaterdag 28 december 2019: vertrek 9h – aankomst 18h
Sapzurro – PANAMA Puerto Escoses: 25NM

Horen we nu brulapen? Dat is wel heel kortbij.
Puerto Obaldia is een grensdorp waar we kunnen inklaren. We ankeren achter de pier.
Het vuilnis aan wal geven geen verwelkomende indruk. Bij immigratie willen ze van alles kopieën en nemen ze vingerafdrukken. Autoridad Maritima de Panama wil ook kopieën en schrijf alles nog eens 5 keer over met carbonpapier ertussen. We betalen 200$ en krijgen de Zapré, de vaarvergunning voor PANAMA. De grenspolitie heeft nog een kopie van de Zapré nodig en neemt foto’s van alles. Om dit alles voor 3 boten te klaren vraagt heel wat tijd. We vertrekken als laatste en traagste. Om tijd te winnen stuurt Fons tussen de rotsen door. We zien 4m onder de kiel, op de kaart staat dat het 16m diep is (dat vertel Fons me pas achteraf). SY Leva Vento ligt er achter zijn anker op ons te wachten. We zijn blij Wagner en Neusa terug te zien. Puerto Escoses is een grote inham, omgeven door groene steile heuvels. De kruinen van palmbomen wuiven boven de mangroven en andere bomen. Schotten hebben in de 17de eeuw geprobeerd er een fort te bouwen. Vissershutten zijn op het water gebouwd. Guna’s komen hier voor een 4 tal dagen om bananen en kokosnoten te halen, te vissen of te jagen. Een ulu (boot gemaakt van een uitgeholde boomstam) komt langs gepeddeld om de ankerfee te innen. Wagner en Neusa hebben, doordat ze de Spaanse taal beheersen, contact met Richard. Hij woont in het volgende dorp en nodigt ons uit om er Nieuwjaar te vieren.
 

Maandag 30 december 2019; vertrek 8h30 – aankomst 11h30
Puerto Escoses – Mulatupu: 10NM

Guna Yala is semiautonoom van Panama en het archipel heeft meer dan 350 eilanden waarvan er een 50tal bewoond zijn. Tussen de eilanden en het vaste land zijn er veel riffen en ondieptes. Het is een uitdagend gebied om te navigeren omdat er weinig goede kaarten beschikbaar zijn. We krijgen de eer om als eerste te vertrekken. SY Leva Vento, SY Zouterik en SY Joy volgen ons kielzog. Ik sta bij het voorste punt om onverwachte ondieptes te spotten. Van ver is een hoge GSM mast te zien, dit hadden we hier niet verwacht. Bij de ingang van Mulatupu zien we de golven breken op 2 riffen, hiertussen is een opening om naar de ankerplek te varen. We betalen de ankerfee 10$ en varen met Wagner en Neusa naar het dorp. Richard is fier zijn winkel, in een stenen gebouw, te laten zien. Naast pover basis etenswaren zijn er sierlijke linten, stikzijde, stoffen en kralen te koop. De Kuna indianen zijn klein (1m50), wonen in hutten van houten stokken, aangestampte aarde en een dak van speciale palmbladeren. Deze constructie, zonder spijkers, is goed voor 15 jaar. In de hutten hangen hangmatten, staan plastieken stoelen. Het eiland is propvol gebouwd. De kleine hokjes boven het water zijn de toiletten.
Grijsbruine hutten zijn zo kort op elkaar gebouwd in een wirwar van kleine straatjes. Voor sommige hutten staat een paal met een zonnepaneel en een enkele keer een satellietschotel. Buiten dat ze een grote kerstboom gebouwd hebben van gerecycleerde bierblikjes is er geen afvalverwerkingprogramma.
Een mooi plaatje: een frêle oud vrouwtje, traditioneel gekleed, belt met een grote roze smartphone. De rok is een zware omslagdoek met een groene of oranje tekening, rond de benen en armen veel kleurrijke kralenkettingen. Op hun hoofd een rode sjaal. Op hun blouse, voor en achter, zijn er de gekende mola’s. Dit is een fijn borduurwerk met verschillende lagen stof. We zien veel vrouwen bezig met dit titanenwerk. De oorringen zijn sierlijk en de oudere vrouwen hebben een gouden neusring. De mannen sieren zich met gouden kettingen. Op de laatste dag van het jaar lunchen we met zijn allen. Rijst of gebakken bananen met vis of kip voor 5$. De happy hour bij sunset, zelfde tijd als oud en nieuw in België, valt in de regen. In de kerkdienst om 19h zijn er evenveel zeilers als lokalen. De kinderen kijken de hele tijd naar de Nederlandse blonde meisjes. De melodie van ‘Oh dennenboom’ is hekenbaar. We zijn uitgenodigd voor het ‘Chicha’ ritueel om 23h in de grote hut. ‘Chicha’ is een gefermenteerde drank van suikerriet, koffiebonen en kruiden. Om beurten huppelen groepjes vrouwen in het rond bij een tipi, roken sigaretten, laten een kreet en drinken in een teug een halve kokosnoot vol ‘chicha’ leeg. Ook wij moeten meedrinken of mogen niet blijven. Om middernacht wensen ze elkaar en ons een “próspero año nuevo”. We zijn verwonderd zoveel omhelzingen te krijgen, omdat normaal Kuna’s geen uiterlijke affectie vertonen. Speelt hier de drank mee? De vrouwen huppelen naar buiten en na een hele tijd komen ze terug met een baby in een bananenblad gewikkeld. Schuddend wordt het omhoog en omlaag gebracht, gevolgd door de hele meute vrouwen. Verschillende smartphones lichten er rond op. Hoe zullen deze snel bewegende beelden eruit zien? Wij mochten geen foto’s nemen. Door de donkere modderige straatjes zoeken we onze weg terug naar de steiger met de dingy.
De eerste dag van het jaar zijn de hemelsluizen geopend. In bijbootje staat zoveel regenwater dat ik er een bad in neem. In de late namiddag klaart het op en houden we een internationale Nieuwjaars drink op de Sunshine.De 2de dag van het jaar hangt op iedere boot wasgoed om te drogen. Dankzij de overvloedige regenval hebben we terug propere kleren.
 

Vrijdag 3 januari 2020; vertrek 12h15 – aankomst 13h20
Malatupu – Isla Pinos: 4NM

Voorzichtig varen we achter elkaar naar het volgend eiland. Van ver ziet Isla Pinos eruit als een walvisrug, daarom noemen de Guna’s het ‘Tupbak’. Wat is het hier paradijselijk mooi.Met zijn allen drinken we een pintje in de strandbar. Zaterdag wordt het internationaal gezelschap versterkt met SY Nepenthe. De Amerikanen, Carol en James zwerven al 20 jaar over de wereldzeeën. De wandeling naar het dorpje is avontuurkijk. Het pad is glibberig. Voorbij het dodendorp kunnen we evenwichtoefeningen doen op een smalle palmboom die over het water ligt.

In het dorp zijn er grasveldjes, staan bananenbomen en vliegen vlinders rond bloemen. In de namiddag is op het strand kapsalon Rita open.
Als diner verrast Zouterik ons op kaasfondue, heerlijk. Samen met Wagner, Neusa, Mariska, Linde en Berber stappen we de volgende dag naar de Noordoostzijde. Hier heeft de oceaan plastiektroep uitgespuwd. Tussen deze troep vinden de kinderogen mooie schelpen.
Maandagmorgen vertrekken we voor een lange wandeling. Fons en Wagner trekken het voortouw. Neusa en ik vinden zoveel schatten in deze ongerepte kust. Er ligt een overvloed aan kokosnoten maar we mogen er geen oprapen. Iedere kokosnoot behoord aan een Kuna en is 40 dollarcent waard. Kokosnoten zijn de hoofdinkomsten van de Kuna indianen. Aan de zuidwest zijde is het moeilijker om het pad te vinden, met zoveel mooie spots. Fons vertelt me later dat hij een groene slang rond zijn been heeft gehad.

Ilsas del Rosario & San Bernardo

Archipiélago: Ilsas del Rosario & San Bernardo – Sapzurro

Stefan, afkomstig van Bogotá, nodigt ons uit voor een lokaal zondagsontbijt. Het is uitgebreid en het sinaasappelsap vloeit rijkelijk uit de persen.
Drukke dagen met bevoorrading, overvolle karen bij de “Jumbo” en “Exito” en meer dan overvolle tassen en rugzakken met groenten en fruit bij de Mercado. Veel leuker om dit samen met Linde en Mariska te doen. Telkens met traktaties bij Juan Valdez.
De wasmachine draait de laatste wasjes. De sanitaire ruimte met airco zullen we hard missen. ‘Ooooh’ zucht iedereen die er binnenkomt.
 

Vrijdag 19 december 2019; vertrek 10h30 – zaterdag 20 december 2019; aankomst 13h
Santa Marta – Isla Grande (Islas del Rosario): 126NM

De ‘Zapre’ is getekend. Met de resterende COP betalen we de marine. Amper vertrokken, krijgen we een oproep van SY Zouterik dat er wat is misgelopen met bij tanken van diesel en dat ze terug gaan naar de haven om de boel op te kuisen.
Eerste rack naar het westen al motorzeilend, er te weinig wind is. Het tweede track ZW zeilen we met een wind tussen de 15-20kts een snelheid de 5-6 kts. In de weinig uren dat ik wacht doe maken 2 brekende golven in de kuip me kletsnat, zelf in de kajuitingang. We zien een zeilboot kortbij te komen. Het is SY Leva Vento komende van Cartagena. Niet duidelijk afgesproken en toch op dezelfde tijd aankomen. De archipel ‘Islas del Rosario’ bestaat uit een groep van 17 eilanden waarvan ‘Isla Grande’ het grootste is. De ankergrond aan de zuidkant is niet te vertrouwen. Aan de westkant nemen we een mooring, tussen de verschillende eilandjes in helder water. Verschillende vissers komen langoesten aanbieden. Ik mag van Fons niet gaan snorkelen zonder een boei mee te nemen, zo kunnen voorbijkomen boten mij goed zien.

 

Maandag 22 december 2019; vertrek 8h30 – aankomst 14h30
Isla Grande – Tintipán (San Bernardo Archipel): 25NM

Koers is ZZW. Bij gebrek aan wind, motoren we. Deze snelheid vinden veel dolfijnen fijn om in de boeg van de Sunshine te spelen.

10 kleine eilanden vormen het archipel ‘Islas San Bernado’. ‘Tintipán’ heeft veel mangroeven. De moorings liggen ver van elkaar. Fons snorkelt om te zien of de mooringboei stevig genoeg is, en ik blijf rondhangen in het water. Bewonder klein rifje vol klein zeeleven, in het zand ligt een vis met grote vleugels. Ik palm een adelaarsrog achterna en schrik van het geluid van een motor. Boven water zie ik dat een boot van de Armada me voorbij komt. Ik palm zo vlug ik kan naar de Sunshine. De Armada komt me een standje geven dat ik niet mag snorkelen zonder dat ik zichtbaar ben voor de boten. Ze inspecteren de boot niet zoals ze bij de Nederlandse boten gedaan hebben. De volgende dag als ik met Neusa ga snorkelen neem ik braaf de rode duikboei mee. We zien vele glazen flessen in het zeegras, verschillende zeesterren en een zwart-witte schorpioenvis.Samen bezoeken we ‘Isla El Islote’. Het is het dichtst bevolkte eiland van Colombia. Het wordt overrompeld door toeristen die voor 5000 COP in een klein bassin springen met te veel gevangen Tarpons en een Engelhaai. Er staat een groot afdak met zonnepanelen. In ‘Isla Múcura’ zijn er mooie stranden. Er ligt meer afval naast de vuilbakken voor selectief afval als erin. Langs wandelpad met veel kokosnotenpalmbomen stappen we naar het naar het dorpje. Het wasgoed hangt over laaghangende draden. We spenderen onze laatste luttele COP aan ‘Club Colombia’ bier en een ‘Aripa’ voor elk.Kerstavond smullen we van, door Nuesa en Wagner zelfgemaakt, platanen gnocchi en tomatensaus. We krijgen van hun memorabele kerstcadeaus.
 

Woensdag 25 december 2019; vertrek 10h30 – donderdag 26 december 2019; aankomst 11h30
Tintipán – Sapzurro: 90NM

Als kerstcadeau krijgen we goede wind om ZW koers te zeilen. De dolfijnen vinden dat de Sunshine niet snel genoeg vaart om in haar boeg te spelen. We stoppen niet op ‘Isla Fuerte’, we willen zo snel mogelijk de Zouterikjes vervoegen. Ze hadden dadelijk bezoek gekregen van de Armada en maar toestemming gekregen om maar 48uur in Sapzurro te verblijven. Dus dachten we dat ze al in Panama waren. Tjaar bedenkt een stuk ankerlier scenario om er langer te verblijven. Sunshine verlegt een beetje de koers naar het laatste dorp van Colombia. Sapzurro is het best bereikbaar met een boot, het is omringd door steile groene heuvels. Er zijn veel rugzaktoeristen. Tussen SY Joy en SY Zouterik ankeren we de Sunshine. Om een lijn naar een boom te krijgen zijn we aan het klungelen. De lijn wil niet goed afrollen en Fons valt in het water.
De Zouterikjes hebben taart gebakken voor Mariska haar verjaardag op kerstdag. Wij eten er zoveel van dat we geen avondeten meer nodig hebben. Het hemelwater spoelt al het zout van de Sunshine.
In de vroege ochtend horen we de brulapen.