“Een ankerlier is een redelijk essentieel onderdeel van de boot’’ lees ik op een WhatsApp van An.
Het verlies aan kracht van de ankerlier is niet te wijten aan de batterij. Koppeling aan de service batterijen geeft geen verbetering.
Rest nog vele vragen:
- Is de elektrische motor stuk en wat dan?
- Is de lier stuk en wat dan?
- Waar de onderdelen vinden?
- Enz…
Het demonteren van de ankerlier zal wat vragen oplossen. Daarvoor moet Fons in zijn niet favoriet kleine plaats in de punt van de boot kruipen. De motor is fel gecorrodeerd, maar functioneert nog. Met een stalen borstel schuurt Fons de corrosie weg. Een spuitbus geeft de motor een rode anticorrosief laag.
In de ankerlier zit een kogellager muurvast. Met precisie wordt deze eruit geslepen. Het zijn courante kogellagers. Die zullen ze wel hebben in de autoshop van Lautoka. In de morgen voor naar Lautoka gaan vindt Fons op het internet de invoerder van lagers. Met volle moed stappen we daarnaartoe. ‘BTS Bearing and Transmission Sales’ heeft de kogellager en keerring op voorraad.
Bij de demontage van de tandwielkast om de ankerketting op of af te laten gaan is er ook een kogellager die zijn beste tijd gehad heeft. Ook deze kogellager en de keerringen heeft BTS op voorraad.
Witte verf geeft de ankerbak een vernieuwd uitzicht.
De derde keer gaan we naar Lautoka om te bevoorraden.
Nu zijn we klaar om Fiji verder te verkennen.
Gelukkig hebben jullie dat alweer mooi kunnen oplossen!
Geniet van Fiji te verkennen!
Toch gemakkelijk zo een handige Harry!
Nog veel plezier en hou het veilig!
Guido en Josette
Proficiat met de herstelling van de ankerlier. Om een rocna anker uit de grond te trekken is er soms veel kracht nodig. Veel succes verder met het ankeren.
Dat heeft Fons weeral mooi voor elkaar gekregen!
Nog veel succes en plezier met jullie avontuur!
Vele groetjes van Jan & Gerda (ex Nisse)