Dinsdag 31 januari 2017: vertrek 12h00 – donderdag 2 februari 2017: aankomst 19h00.
Montevideo – Mar del Plata: 234 NM
Terwijl we aan het wachten zijn op een stempel van de Prefectura, stuur ik een berichtje naar Annika: “We zijn aan het wachten, en jij? Een intense verjaardag”. Rond deze tijd verwacht ze haar 3de kindje (=ons 12de kleinkind). De hele tocht denken we dikwijls aan haar, we zijn razend benieuwd.
Met een achterlijke wind gaat de eerste dag de snelheid niet onder de 5kts. Zo mag het blijven. In de nacht zien we rondom in de verte weerlichten. ’s Morgens zijn we omringd door zware wolken, de wind stopt en de regen komt. Het volgende etmaal zeilen we scherp aan de wind. De Sunshine stampt en de golven overspoelen haar. Bij ons is de zeeziekte niet veraf.
Voor de grote haven krijgt de motor geen diesel en kan niet starten. Fons verwittigt via de VHF de Prefectura. Voor het strand droppen we het anker. Als het ontstoppen van het dieselkraantje niet helpt steekt Fons zijn hoofd in de motorruimte. Ook dit wil niet baten. We krijgen assistentie om ons in de haven te slepen tot aan een mooring buiten de jachthavenkom. Deze week is er een internationale zeilregatta en de jachthaven is volledig bezet.
Op de satelliet telefoon is er heugelijk nieuws: Nienke is op de verjaardag van haar mama geboren. We zijn super gelukkig en willen er zo snel mogelijk een glimp van opvangen. Fons steekt eerst het dieselpompje terug in elkaar en als de leidingen ontlucht zijn, start motor terug. Het probleem van vervuilde diesel zullen we drastischer moeten aanpakken. Door de drukte van de regatta duurt het heel lang voor ze ons komen ophalen om aan wal te gaan. Dan moeten we nog door de mallemolen van de administratie en internet vinden. Een ware oefening in geduld.
Vanuit de kuip aanschouwen we een spektakel met een massa Optimistjes en stoere zeilertjes. De Lasers scheren vlak achter de Sunshine. Een jonge gast roept “are you from Belgium?”. Meestal wordt onze vlag voor Duits aanzien. “my father too, he is in the club”. In de grote havenkom houden ze hun wedstrijd. Hier zijn ook dokken voor grote industriële, marine- en vissersboten. Soms zien we een vliegbootje en één oude man op de zee. Vrolijke kinderen op een grotere zeilboot roepen naar ons “How are you?” en “We love you.”
Om aan wal te gaan en omdat het dinghy dock overvol is, roeien we naar steiger 10 net buiten de jachthaven. Telkens banen we ons een weg door de gezellige drukte van het jong zeilgeweld die hun bootjes aan het klaarmaken zijn.
Zondag zijn er windvlagen tot 40kts. Geen bootjes op het water. De Sunshine hopt aan zijn mooring, deze houdt gelukkig goed stand. Wij cocoonen en kijken af en toe naar het natuurgeweld.
Op maandag vertrek ‘Maria’, een grote zeilboot en dinsdag nemen we haar plaats in.
Superdikke PROFICIAT met de geboorte van jullie 12° kleinkind. Ook dikke proficiat aan de gelukkige ouders !! Dat wordt een aardig lange tafel als ze allemaal langskomen !!!
Amaai oma en opa…. of is het bomma en bompa (dat klinkt nu toch wel wat gewichtiger he ) !
Mag ik misschien “iets” aanmerken:
als jullie nog veel van “achterlijke ” wind spreken zal Neptunus jullie maar scheef bekijken zulle en die gast kan je maar beter te vriend houden .
Zeg Fons, nog één dingetje : je weet toch dat als je dieselleidingen wil ontluchten je niet mag zuigen he . ‘t Is maar dat ik je wat goeie raad wil geven van op afstand he !!!
Groetjes . By by by !!
Hallo Fons en Rita,
van harte gefeliciteerd met jullie twaalfde kleinkindje!!!
Dikke knuffels,
Josette en Guido
Fons,
Ik heb iets vergeten. In de opvoerpomp zitten normaal ook filtertjes.
Rik
Wij wensen Nienke alles waar een mensenkind maar van kan dromen.
Drastisch… Bij ons was dat een nieuwe mazouttank.
Dag Fons en Rita,
We gaan het bekijken hoe we het probleem van de mazout zouden kunnen oplossen.
Er bestaat de kans dat er ergens mazout gekocht geweest is dat vuil en/of te veel water bevatte.
Dit zou ik doen.
Alle mazout uit de tank halen en de tank reinigen,
De leidingen uitblazen,
Nieuwe pré-filter en filters steken,
Natuurlijk alles terug monteren,
De oude mazout laten staan in een doorzichtig tank om later te kijken dat er geen (te veel) water in staat. Het water zakt (is zwaarder dan mazout) en de mazout komt naar boven. Te veel water in de mazout kan ook problemen geven.
Tweede bewerking, voorzichtig weer overgieten door een verffilter of een nylon kous (panty) in een ander kruik,
Is er te veel water in zijn er twee mogelijkheden, alles weggooien of voorzichtig overgieten door een verffilter of nylon kous tot aan het water,
Als dat oké is overgieten in de tank maar weer door een verffilter of nylon kous,
Bij elke tank beurt of een vullen van de tank zou best de mazout door een verffilter of een nylon kous laten lopen om problemen na de toekomst te vermijden. Zeker in die landen waar kans toe bestaat dat de oude opslagtanks niet of op tijd gereinigd worden van vuil (aanslag) en water.
Neemt nooit mazout als ze juist de opslagtank vullen of hebben. Het water en vuil wordt opgeroerd en dan bestaat veel kans toe dat de mazout vervuil wordt met water en onenigheden. Even wachten is de boodschap, enkele uren.
Ik zou dit doen om met een propere tank, leidingen en filters te vertrekken om het meermaals verstoppen van de filters te vermijden. Zulke problemen (vervuiling in tank, … ) komen veel voor in vreemde landen of installaties die lang stil gestaan hebben.
Groeten en veel succes,
Rik
Ps. Rita, haalt uw panty’s maar boven.
Ohhh Argentinië………. gemengde gevoelens……. Het ga jullie goed daar, heel veel liefs Xxx