Europees Continent – Madeira archipel

De wachttijd wordt nuttig gebruik om nog verder te klussen zoals het plaatsen van een extra schakelpaneel. Elke dag fietsen we naar een supermarkt om onze voorraad aan te vullen. Voor het instaleren van de nieuwe accu’s wordt de stuurboordbak helemaal leeg gehaald. António houdt zich aan zijn woord en brengt op afgesproken tijd de bimini. Het voorste stuk, dat ook de buiskap beschermd, is te kort en zal tegen maandag hermaakt zijn. Ondertussen genieten wij van de schaduw in de kuip. Met de herfst in aantocht, is er in de haven een invasie van Engelse overwinteraars. Wij maken de Sunshine klaar voor de oversteek naar Porto Santo. Uit voorzorg steken we één reef.

 

Woensdag 23 september 2015: vertrek 14h

Met halve wind rond de 20kts zeilen we een record aantal mijlen op één etmaal. Het spel van golven en deining maken kuip en de voorste kajuit nat. Zeeziekte is ons deel. De bewolking geeft een gitzwarte nacht.

 

Donderdag 24 september 2015: afstand 163NM

Ik blijf letterlijk en figuurlijk overgeven in de donkere nacht.

 

Vrijdag 25 september 2015: afstand 141NM

Het Nederlandse Tallship “Europa” vergezelt ons voor lange tijd. Af en toe krijgen we de zon te zien. De wind en de oceaan zijn milder. Een luisterboek kan me opbeuren.

 

Zaterdag 26 september 2015 : afstand 128NM

De bijna volle maan komt regelmatig achter de wolken piepen en geeft zijn weerkaatsing op de oceaan. De Sunshine glijdt door het water. Langzaam naderen de contouren van bergen en de lichten op het eiland. Het is verwarrend om alles te onderscheiden.

 

Zondag 27 september 2015 : afstand 75NM; aankomst 7h (plaatselijke tijd 6h)

We hebben niet kunnen vermijden om de haven in het donker binnen te varen. In de havenkom liggen verschillende boten op anker (volgens de pilot is dit niet toegestaan). We krijgen geen antwoord via de marifoon. Na een paar toertjes vinden we een geschikte ankerplaats. Als het licht wordt, vaart een Spaanse boot naar de steigers om aan te leggen, we wagen ook onze kans. We moeten ons melden bij de autoriteiten en het havenkantoor. Ze hebben Pc’s maar ze gebruiken ook potlood en gom. Alles gebeurt in een rustig tempo en dat voelt goed.
Het is hier heerlijk, het afzien waard.

 

Voor de statistieken: oversteek Lagos – Porto Santo
– In totaal hebben we 507 NM gevaren (= 925 km)
– In 3 dagen en 19 uur
– De gemiddelde snelheid was 5,6 kts.

5 reacties op “Europees Continent – Madeira archipel

  1. Geplaatst door Mieke op  

    Hopelijk is de zeeziekte gauw voorbij? groetjes en eenX van Rik en ik

  2. Geplaatst door Jempie op  

    DAG skippers. Fons ben je echt zeeziek geweest? Zo’ n krak als jij ? Af en toe een cava-ke drinken kan misschien wel helpen zulle. Hier geen nieuws. Alles gaat zijn slakkegangetje verder.
    Zeg heb je er nog niet aan gedacht om een vislijn aan te schaffen om zo de tijd wat te doden. Proberen om een visje te vangen en dan in de pan… verser kan het niet eh 😉
    Vergeet ook niet om af en toe wat uit te rusten… Groetjes en …. veel vaar- en rustplezier!!!
    J+JP

  3. Geplaatst door She Twins op  

    Proficiat! Dat hebben jullie mooi gedaan.
    Ik wacht wel op een foto van de bimini. Maar doe maar op je gemak hoor, rustig tempo….
    Liesbeth

  4. Geplaatst door Valerie Van Hauwermeiren op  

    Liefste Rita & Fons,

    Zitten jullie nu op Porto Santo Island? Wauw!!! Wat is jullie volgende stop dan?

    Veel mooie zeildagen gewenst XXX

  5. Geplaatst door Loe op  

    Ferm gedaan mannen ???

Reacties zijn afgesloten.