Verzekering – Hoogdag – Spanje

In de haven van Brest is er elke dag grote leute, kinderen krijgen er les in allerlei watersporten: optimist, laser, kets, zeekajak en kano, surfen, op een plank met pedel en enz. Tegen de avond zijn er veel vissers op de pier.
73_september_201478_september_201479_september_201480_september_2014Met de fietsjes gaan we op zoek naar winkels voor proviand en bootmateriaal. Amai, het kan hier steil bergop gaan. We vinden zelf een inox buis om tussen de zeereling te zetten en zo de windpilot beter te laten sturen. Elke dag hetzelfde ritueel, de hele bakkist leeghalen, al de spullen op het dek en Fons erin. Eerst wordt de AIS geïnstalleerd en aangesloten, dan de zonnepanelen en daarna de windmolen.
76_september_2014In het midden van de week komt: “Pacific Wave” uit Nieuwpoort toe en daarna “Sweet Dreams” uit Blankenbergen. Er liggen hier 3 Belgische boten op een rij te wachten op gunstige weersomstandigheden om de Golf van Biscay over te steken. Wie zou dat verwachten?
Na 1 week zijn wij en de boot voldoende uitgerust om een stukje verder te varen. Het stilzwijgen van de verzekering baart ons zorgen.

Maandag 29 september 2014
Brest – Morgat:
vertrek 12h50 – aankomst 18h00

Motorzeilend verlaten we de grote baai en komen een oud zeilschip tegen.
81_september_2014De enorme rotspartijen blijven ons verbazen
85_september_2014Van Morgat hebben we in de vele verslagen niets gelezen. Dat het geen drukbezochte haven is merken we aan de bezoekerssteiger die vol ligt met godvergeten kleine bootjes. Toch is het een verademend plaats.
116_september_2014In het stadje zijn er verschillende kunstateliertjes net zoals in Camaret. Op de laatste dag van september, de verjaardag van Eef, krijgen we van de verzekering eindelijk toestemming om de golf van Biscay over te steken. Zeker als de zon schijnt is het hier een uitnodigende plaats om de stapschoenen aan te trekken. We stappen een steil pad omhoog en volgen de GR langs de kust. Het pad gaat op en neer, met steile afgronden en grotten en prachtige zichten. Jammer dat het ontsierd wordt door de vele papieren zakdoeken.
100_september_2014101_september_2014104_september_2014De vegetatie bestaat voornamelijk uit grove den, heide en gaspeldoorn.
114_september_2014We klimmen op de hoogste rotspartij en kunnen juist de baai aan de overkant zien.
Op de heuvelrug stappen we heel voldaan terug naar Morgat. Wat een hoogdag.

Woensdag 1 oktober 2014
Morgat – La Coruña:
vertrek 13h00 – aankomst 4 oktober om 24h00: 362 NM.

Elke dag worden verschillende weerberichten grondig bestudeerd. Een ding is zeker, deze zijn het niet altijd eens. We zouden hier gerust wat langer willen blijven, maar we mogen niet treuzelen, de gunstige weervensters zullen kleiner en kleiner worden. Alles in overweging genomen beslissen we om deze middag nog te vertrekken. Motorzeilend varen we de diepe baai uit. Best spannend, de eerste keer verschillende dagen en nachten varen en de beruchte Golf van Biscay oversteken. Zou het die spanning zijn die er voor zorgen dat de eerste avond de zeeziekte toeslaat? Niet elegant om op een zeilboot de vissen te voeren. De eerste nacht doet de motor overuren. Het eerste gedeelte van de nacht varen we in het schijnsel van de wassende halve maan, erna laat de hemelkoepel met zijn miljarden sterren zich nog duidelijker zien. Dolfijnen komen ons ook vergezellen. Het wisselen van de wacht om het 3 uur gaat, buiten de kou en de sluimerende zeeziekte, goed. De zon komt aan bakboord zijde op en gaat aan stuurboord onder, we varen zuidwaarts. In plaats van het hoge drukgebied voorbij te varen gaat het schijnbaar met ons mee. De wind is pover en we dobberen verder. De dolfijnen vinden een dobberen boot geen interessant speelgoed. De oceaan is glad en heeft een hoge deining, het is alsof er een hoge berg water langzaam op je afkomt. Onwezenlijk: de oceaan is hier zo diep als de Mont Blanc hoog is. De tweede dag zien we geen scheepvaart ook niet op de AIS. We laten de motor op een zacht toerental draaien zodat we toch wat vooruit gaan en weinig diesel verbruiken. In de derde nacht meent de wind toe. Eerst kunnen we, scherp aan de wind, zelfs 7 knopen halen. Met de wind komen er ook venijnige noordzeegolven op de hoge deining. Het duiken, stampen, klotsen, botsen, beven en sidderen begint. De wind lijkt meer dan de 20 kts die de windmeter aangeeft. Als de wind volledig van voren komt, besluiten we te gaan bijliggen (neus van de boot in de wind) en geven ons over aan het ritme van de oceaan. Na een regenbui draait de wind plots en kunnen we met achterlijke wind verder zeilen. De deining met golven blijven bangelijk hoog, iets anders doen dan je rechthouden gaat niet. De uren kruipen voorbij. Na 3 dagen omringt door een massa water zien we de hoge Spaanse kust, waar ze een lange rij windmolens hebben opgepland. Als het donker wordt, naderen de lichten van de steden langzaam. Met de navigatie verlichting aan, kan de windmolen de energie voorziening niet bijhouden, daarom laten we de motor stationair draaien. Paniek als plots een alarmlampje brand, motor temperatuur te hoog. Direct wordt de motor stilgelegd. In de baai van een grote haven waar, in het donker, nog veel te diep om te ankeren, weten we ons zonder motor niet te redden. Fons duikt in de motor ruimte, spoelt de wierpot (filter voor koelwater) uit, haastig wordt in de bakkist naar een propeller gezocht nadat er eerst een hele lading uit moet. Na enkele pogingen komt er terug koelwater, het blijkt alleen de wierpot te zijn. Wat een opluchting. ‘s Nachts een haven binnenvaren is spannend en zeker als het een vreemde haven is. Overal zijn er lichten en we kunnen moeilijk oriënteren waar we naartoe moeten. Het is duidelijk laag seizoen, vele steigers zijn door de meeuwen ingepalmd. Bij het afstappen, trappen we in hunne shit. Terwijl dat Fons nog de moed heeft om het zeil op te doeken komt een jonge Franse solozeiler met een rood zeilbootje even praten. Hij is ook deze nacht toegekomen en danig onder de indruk van het oceaangeweld. Fons stilt zijn honger nog met een overgebleven stuk quiche en dan kruipen we onze beddenbak in. Het opruimen van de ravage is voor morgen.
Het is duidelijk dat zeilen niet de meest comfortabele manier van reizen is, wel een van de spannendste.
In de morgen gaan we naar de havenmeester, hij geeft ons goede inlichtingen. We verleggen de boot en voelen ons al een stuk beter. Het is stralend weer zo kunnen al de spullen van de voorste kajuit, waar helaas terug water is binnengekomen, gedroogd worden. Wij genieten extra van de regendouches.
Vandaag is het een regendag, ideaal om aan de foto’s en het blog te werken en alles te herbeleven in een ander perspectief. We hebben in de foto galerij nieuwe foto’s opgeladen voor de maand september.
We blijven hier zeker een week liggen om naar Santiago de Compostela te stappen.

Voor de statistieken – Golf van Biskay:

– In totaal hebben we 392 NM gevaren (= 726 km)
– In 3 dagen en 11 uur
– De gemiddelde snelheid was 4,72 kts.

6 reacties op “Verzekering – Hoogdag – Spanje

  1. Geplaatst door JiePie op  

    Hello skippers

    Zelf ben ik even buiten ether geweest. ‘k Zal later wel uitleggen waarom. Daarom nu pas dit late bericht !

    Hey zeg. De Golf van Biskaje oversteken! Wat een avontuur !!! De eerste echte lange oversteek.
    “Chapeau zunne” . Ik weet al niet meer wie het me ooit vertelde, maar die Golf is een gevaarlijke plaats (diep, woest, superweidsgroot) . En dan dat megaspannend verhaal van jullie ! Ik neem aan dat jullie echt een superdikke zucht van verlichting/verluchting geslaakt hebben toen jullie de kust van Spanje zagen. Superhoge deining, sterke wind, kletsnatte regen, en dan als laatste een motor die geen koeling meer krijgt… ik denk dat in Santiago de Compostella een superdikke kaars mag gebrand worden.
    Ik kan maar één ding zeggen: EEN SUPERDIKKE PROFICIAT VOOR DE SCHIPPER(s). Alle respect hoor !!! Keep on moving men !!!

    Zeg Fons, één klein foutje wordt je niet aangerekend zulle, maar doe in het vervolg dat venster dicht in die tweede kajuit eh !!! Zo met natte voeten in bed kruipen is toch maar zielig . Je krijgt daar te gemakkelijk reuma van he !

  2. Geplaatst door She Twins op  

    Goed gedaan. Nu zijn jullie echte zeebonken.
    Laat in Santiago de Compostella ook een kaarsje branden voor jullie ‘volgers’ he.

  3. Geplaatst door Rik & Bernadette op  

    Proficiat. De Golf van Biskaje oversteken was zeker de eerste hindernis voor zo’n een geweldige reis. Veel leuks voor verder. We denken aan jullie.
    Bernadette & Rik.

  4. Geplaatst door Josette en Guido op  

    Hallo Fons en Rita,
    jullie boeiende reis krijgt meer en meer een spannend tintje! Geniet van jullie avontuur! Jullie zijn alvast goed opgeschoten hé!
    Hartelijke knuffels,
    Josette en Guido

  5. Geplaatst door Josette en Guido op  

    Hallo Fons en Rita,
    het is spannend om te lezen wat jullie allemaal tegen komen op jullie boeiende reis! Hou het veilig hé!
    Nog veel plezier samen en geniet alvast van jullie tocht naar Santiago de Compostella!
    Josette en Guido

  6. Geplaatst door mieke voncken op  

    Wat een avontuur,geweldig hoe jullie dit aanpakken!!!
    Groetjes
    Rik en Mieke

Reacties zijn afgesloten.